Foto: Sandsjön

2021 - Dubbla stipendiater och ny ordförande när Sävsjöpojkarna höll försenat årsmöte

Efter 21 år som ordförande i Föreningen Sävsjöpojkarna lämnade Göran Svensson över ordförandeklubban till Kent Andersson och Åke Bäck, som också valdes på årsmötet 2000 till klubbmästare och sedermera till styrelseledamot, ersattes av Johan Ekelund, när Sävsjöpojkarna höll sitt årsmöte 2021 i Kulturhuset i närvaro av 120 medlemmar.

Pandemin har påverkat föreningslivet och Sävsjöpojkarna är inget undantag. Årsmötet 2019 hölls i slutet av april och årsmötet 2020 flyttades fram flera gånger innan det ställdes in. Så mycket bättre blev det inte i år, 2021, men i sista stund släpptes det på restriktionerna och årsmötet kunde genomföras 16 oktober.

Göran Svensson tog på årsmötet 2000 över ordförandeklubban efter Folke Storck och ledde med framgång föreningen i 21 år. På årsmötet lämnade han över till Kent Andersson, som suttit med i styrelsen i några år. På årsmötet 2000 valdes Åke Bäck till klubbmästare och efter några år tog han även plats som ledamot i styrelsen och hade båda uppdragen. Även Åke lämnade nu sina uppdrag efter 21 år. Båda avtackades med blommor och en personlig gåva av Kent Andersson.

Till styrelseledamöter på två år nyvaldes Johan Ekelund och Linus Nilsson och till ersättare i styrelsen omvaldes Bo Svensson och nyvaldes Roger Thorstensson. Till klubbmästare på ett år omvaldes Johan Ekelund och Harald Petersson och nyvaldes Kenneth Andersson. Till revisor på två år omvaldes Raine Niklasson.

På varje årsmöte väljs några nya medlemmar in. I år Joakim Bjerhag, Anders Brogård, Mats Hultin, Claes Jönsson och Kurt Fransson. De fyra förstnämnda var närvarande och hälsades välkomna med en klubbnål och en ros. De som valts in tidigare och nu var på sitt första årsmöte hälsades också välkomna. Föreningen har nu cirka 260 medlemmar.

Ett signum för Sävsjöpojkarna har utdelningen av ett stipendium till en ungdomsledare i någon lokal förening varit. På grund av pandemin delades inget stipendium ut i fjol, men det togs igen då det nu delades ut två. Stipendiet för 2019 tilldelades Daniel H. Komarica för hans insatser i Sävsjö FF. Daniel började som pojklagsspelare och var så sent som på årsmötesdagen med i SFF:s A-lag, som spelade kvalmatch till Division IV. Som ledare har han varit domare, tränare, ansvarig för bland annat ett uppmärksammat integrationsprojekt med fotboll som huvudingrediens, han är klubbens kassör med mera. ”En riktig eldsjäl” och en ”allt-i-allo” stod det att läsa i motiveringen till stipendiet.

Anders Eklöf tilldelades stipendiet för 2020. Han har varit ledare i snart 10 år i Sävsjö IBK. Han började som tränare för det lag som hans son spelade i och när det var svårt att hitta ledare till klubbens B-lag tog Anders hjälp av sin son och nu bildar de ledarteam för två lag. Anders är känd som en fixare i klubben och han har som motto att det ska vara roligt att träna och spela matcher i Sävsjö IBK.

Båda gratulerades av Göran Svensson, som överlämnade diplom och blommor och föreningens kassör, Johnny Thorstensson, överlämnade 5 000 kronor var till Daniel och Anders. Båda berättade att de blivit både överraskade och glada när de fick beskedet om att de utsetts till stipendiater och de berättade kort om vad de gör som ledare. I samband med att medlemmarna samlades inför årsmötet bjöd tre bröder Oldaéus, Göran, Eric och Benkt, på sång och musik i foajén. De lanserades som ”en av Norra Europas bästa ukuleletrior” och blev ett uppskattat inslag.

Kvällen fortsatte i Galaxen, där Ingrid Brentel och hennes medarbetare dukade upp en välsmakande buffé. Ett foto på ett pojkishockeylag fick fart på samtalen. Fotot var taget 1964/1965 i Skepperstad, där ett Sävsjölag mötte just Skepperstad på rinken vid kyrkan och dåvarande skolan. Det är inte så många som kan sätta ”spelat match i ishockey i Skepperstad” på sitt CV. Då flera som var med på lagbilden var med på årsmötet var det lätt att få en komplett ”laguppställning”. Rolf Ekelund var en av ledarna för laget och målvakten, Rolf ”Läcky” Carlsson, kom mycket väl ihåg både laget han spelade i och matchen. ”Jag var nio år och hade Pinutens a-lagsmålvakts stora benskydd. Problemet var när jag ramlade på isen, för då kom jag inte upp. För det mesta var min mamma, Ingrid, med på matcherna och hon fick komma in på isen och lyfta upp mig” berättade Rolf bland annat.

I föreningens stadgar från 1943 står det skrivet att man ”en gång om året ska bjuda in föreningens medlemmar till en träff i hemorten” och det pratades Sävsjöminnen kring borden i flera timmar. Uppslutningen var över förväntan med tanke på pandemin och som vanligt var det en blandning av medlemmar som kom. Det var de som var på sitt första årsmöte, några som inte varit med på några år och många som varit med så gott som varje år sedan de blev medlemmar. - En trevlig fest och går det som vi tänkt dröjer det bara till slutet av april 2022 innan vi träffas igen, summerade nyvalde ordföranden Kent Andersson den lyckade dagen.

Anders Eklöf, Sävsjö IBK, och Daniel H. Komarica, Sävsjö FF, var glada mottagare av Sävsjöpojkarnas ungdomsledarstipendier för 2019 respektive 2020. Båda uttryckte både sin överraskning och tacksamhet över att ha blivit utsedda.

Delad glädje är dubbel glädje sägs det. Glada över att ha hittat två duktiga stipendiater är Göran Svensson och Johnny Thorstensson och lika glada över att ha blivit utsedda är Anders Eklöf och Daniel H. Komarica.

Nyvalde ordföranden Kent Andersson, i mitten, fick avtacka två verkliga trotjänare. Både Åke Bäck och Göran Svensson invaldes på årsmötet 2000 till klubbmästare och några år senare till styrelseledamot respektive ordförande.

Claes Dahl och Rolf ”Läcky” Carlsson var med i det pojkhockeylag som Folke Bjerhag tog bild på när det spelades match mot Skepperstad på rinken mitt i byn mellan kyrkan och skolan. Claes och Rolf kom ihåg matchen och kunde identifiera alla sina lagkamrater.

Hans Rodin är en trogen årsmötesdeltagare och han trivdes givetvis på sin ”hemmaplan” i Kulturhuset.

Det blev stundtals kö för att få betala för mat och dricka. Swish och kort i all ära, men fort går det inte. Kontanter är snabbaste betalningssättet och gav oss något att fundera på. Nu blev årsmötet cirka 45 minuter ”försenat”.

Sven Göransson var en av de äldsta på årsmötet. Här i samtal med några av föreningens yngre medlemmar.

Ett uppskattat inslag var att bröderna Oldaéus, Benkt, Göran och Erik, bjöd på sång och musik i foajén under tiden som medlemmarna samlades och minglade före årsmötet.

Bröderna Lars och Jan-Erik Petersson i samspråk med Göran Svensson.

Mats Johansson var en av de sista att passera entrén till årsmötet.